شما اشتباهی مرتکب شده اید که تأثیر منفی بر کسی گذاشته است و می خواهید عذرخواهی کنید. چگونه می توانید بهترین عذرخواهی را ارائه دهید؟

بسیاری از مردم نمی‌دانند چگونه عذرخواهی کنند، که تأثیر منفی بر توانایی آنها برای ترمیم گسستگی‌های روابطشان می‌گذارد.

اگر می خواهید عذرخواهی شما تا حد امکان واقعی و مؤثر باشد، از این پنج اشتباه رایج اجتناب کنید و این نکات را در مورد نحوه جلوگیری از آنها امتحان کنید.

1. عدم پاسخگویی خاص
“متاسفم که چنین احساسی داری.”

این یک عذرخواهی نیست، زیرا یک بیانیه کلی است که فاقد معنا و قصد است. گوینده برای چه پاسخگویی می کند؟ هیچ چیز؛ آنها به طور ضمنی اشاره می کنند که اعمال یا عدم انجام آنها به وضعیت عاطفی فرد کمک نمی کند. آنها بی تقصیر هستند.

“متاسفم که بهت صدمه زدم.”

این نیز یک عذرخواهی واضح نیست. اگرچه دلالت بر این دارد که اشتباهی انجام شده است، اما جزئیات خاصی ارائه نمی کند. اگر فرد احساس صدمه نمی کرد، آیا مرتکب خطایی نشده بود؟ این بیانیه نشان می دهد که احساسات شخص مهم  است، نه اشتباه او.

این سناریو را تصور کنید: به دوستتان قول داده اید که فرزندش را از مدرسه ببرید و موفق به انجام این کار نشدید. کودک در مدرسه رها شده است و دوست شما باید برای بردن آنها عجله کند، اما توسط یک مدیر عصبانی سرزنش می شود. دوستتان به شما می گوید که احساس می کند به او خیانت شده است و مطمئن نیست که می تواند به شما اعتماد کند یا خیر.

برای عذرخواهی، باید مشخص کنید که صراحتاً برای چه چیزی مسئولیت پذیر هستید. چه اشتباهی کردی؟

این را در نظر بگیرید:

“من قول داده بودم فرزندت را ببرم، اما موفق نشدم. متاسفم.”

مسئولیت پذیری در قبال اعمال یا عدم اقدامات خاص به دوست خود اطلاع می دهد که شما کاملاً از اشتباه خود آگاه هستید.

2. رد سرزنش
“متاسفم که فراموش کردم بچه ات را بردارم، اما باید مثل آخرین باری که او را برداشتم به من یادآوری می کردی.”

این یک عذرخواهی نیست، زیرا تلاش ها برای پاسخگویی با تمرکز بر فردی که آسیب دیده است به جای مجرم به حداقل می رسد. اگر اعمال یا بی‌عملی‌های شما تحت تأثیر شخصی بوده است که به او ظلم کرده‌اید، ممکن است مفید باشد که او را از دخالت او آگاه کنید. با این حال، بحث در مورد این موضوع در هنگام عذرخواهی زمان مناسبی نیست. وقتی عذرخواهی می کنید، روی اشتباهی که مرتکب شده اید تمرکز کنید. هنگامی که عذرخواهی کردید، سپس می توانید سهم شخص مقابل و آنچه از او نیاز دارید را بررسی کنید.

3. بهانه آوردن یا توضیح خیلی زود
“متاسفم، اما من سرم شلوغ و افسرده بودم، و به همین دلیل فراموش کردم فرزندت را بردارم. من در حال تحمل مشکلات زیادی هستم، و باید این را درک کنی.”

این یک عذرخواهی نیست؛ این بهانه یا تلاشی برای توضیح است. وقتی شما مسئولیت پذیری خاصی می کنید، هیچ بهانه ای وجود ندارد. سعی کنید هنگام عذرخواهی از ارائه توضیحات خودداری کنید. اگر نیاز به توضیح اعمال یا عدم اقدام خود دارید، می توانید بعداً پس از عذرخواهی این کار را انجام دهید.

بعد از اینکه عذرخواهی کردید، بگویید:

“از اینکه عذرخواهی من را پذیرفتید قدردانی می کنم. می خواهم بدانید که اخیراً دچار استرس و افسردگی شده ام و این بر فراموشی من تأثیر گذاشته است. این بهانه ای برای اعمال من نیست. می خواستم به شما اطلاع دهم.”

4. تمرکز نکردن بر تأثیر تخلف خود
علاوه بر مسئولیت پذیری، باید تأثیری را که بر کسی که به او آسیب رسانده اید نیز بپذیرید. از خود بپرسید، اعمال یا بی‌عملی من چه تأثیری بر آن‌ها داشته است؟ خود را به جای آنها بگذارید و تصور کنید که آنها باید چه احساسی داشته باشند. این دیدگاه را در عذرخواهی خود بگنجانید. علاوه بر این، توضیح دهید که چگونه بر رابطه تأثیر منفی گذاشته اید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه بر آنها یا رابطه تأثیر گذاشته اید، چه؟ به جای عذرخواهی از آنها بخواهید.

این سوالات را در نظر بگیرید:

اعمال (یا بی عملی) من چه تأثیری بر شما داشته است؟
آن موقع چه احساسی داشتی؟
الان چه حسی داری؟
این چه تاثیری بر روابط ما داشت؟
ارتباط تأثیر بر فرد و رابطه نشان دهنده فروتنی و همدلی است که مؤلفه های حیاتی یک عذرخواهی مؤثر است.

5. انتظار بخشش
“من نیاز دارم که مرا ببخشی.”

“تو باید من را ببخشی.”

“اگر مرا ببخشی احساس بهتری خواهی داشت.”

شما نمی توانید کنترل کنید که کسی شما را ببخشد یا خیر. این کاملا تصمیم آنهاست اگر بخواهید آنها را مجبور کنید یا تحت فشار قرار دهید تا ببخشند، موفقیت آمیز نخواهد بود، زیرا بخشش واقعی تنها زمانی حاصل می شود که آزادانه داده شود و پس از پردازش احساسی رخ داده باشد. افراد باید قبل از اینکه بتوانند ببخشند احساس کنند، و بعید است که بخشش در جدول زمانی مجرم اتفاق بیفتد.

به جای توقع بخشش، بر جبران خسارت تمرکز کنید. برای ترمیم پارگی در رابطه چه کاری می توانید انجام دهید؟ مراقب باشید قول یا تعهداتی که نمی توانید به آنها عمل کنید، ندهید.

این سوال را در نظر بگیرید:

برای ترمیم رابطه مان از من چه نیازی داری؟
در آینده از من چه نیازی دارید؟
چگونه می توانم شروع به جلب اعتماد شما کنم؟
اجتناب از این پنج اشتباه رایج عذرخواهی می‌تواند عذرخواهی شما را با واقعی‌تر و مؤثرتر کردن آنها در حمایت از روابط شما بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید